maandag 8 juni 2015

Lezers aan het woord: kaakchirurg Dr. de Jonge en mondhygiënist Wim Aarts

Goedemorgen,

Gistermiddag bereikte de blog de schitterende mijlpaal van 250.000 pageviews. En ja, daar ben ik best een beetje trots op. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, geef ik vandaag het woord aan twee heren die zeer belangrijk voor me zijn geweest in mijn traject: kaakchirurg Dr. de Jonge en mondhygiënist Wim Aarts. Twee professionals die hun vak verstaan, die naadloos aanvoelen hoe een patiënt benaderd dient te worden, die weten waar een patiënt behoefte aan heeft. Kortom: twee toppers in hun vakgebied!
Vragen aan de kaakchirurg – Dr. de Jonge:

* Wat dacht u toen u hoorde dat een patiënt van u een blog ging starten over het traject?
Ik dacht ahhh interessant, leuk... maar even later dacht ik ook hmmm, het kan je natuurlijk maken en breken en je kunt er geen van beide gevallen iets aan doen. Iedereen kan van alles op internet zetten, waar of onwaar.

* Wat heeft u als kaakchirurg aan de blog? Heeft u bijvoorbeeld een stukje voorlichting aangepast?

Ik verwijs mensen wel eens naar de blog voor informatie, maar de meesten zijn al op de hoogte van het bestaan. De voorlichting binnen onze afdeling moet nog aangepast worden.

* Wat is de kracht van de blog?
De kracht van de blog is dat mensen kunnen lezen wat de ervaringen zijn van anderen, dat ze deze kunnen delen en dat diegene die het traject moet ondergaan wat informatie kan krijgen over hetgeen  ze al dan niet kunnen verwachten.  Het is wel belangrijk te vermelden dat een ieder de behandeling anders ervaart.

* Zijn er veel patiënten die naar aanleiding van de blog een afspraak bij u maken?
Dat weet ik niet, sommigen zeggen dat ze na het lezen van de blog een afspraak hebben gemaakt, maar ik vraag er niet stelselmatig naar.

* Wat zijn de reacties van patiënten die bij u komen?
Na het lezen van de blog? Ja die hopen dat ik aan hun verwachtingen kan voldoen, maar dat is niet altijd mogelijk en soms best lastig.

* Wat is voor u de belangrijkste reden geweest om samen een boek te gaan schrijven?
Ik vind het belangrijk dat de patiënt optimaal geïnformeerd is over hetgeen hem of haar te wachten staat zowel in de voorbereidingsfase als wel in het na traject. Het boek moet naast de mondelinge informatie die ze krijgen een soort naslagwerk vormen waarin veel kan worden teruggevonden. Natuurlijk kan je veel op internet vinden, maar het is denk ik ook fijn om gewoon iets tastbaars dicht bij de hand te hebben wat je kan doorbladeren.

* Wat wilt u de lezers van de blog die aan het begin van het traject staan graag meegeven?
Denk goed na wat je wilt en waarom. Zorg dat je optimaal geïnformeerd bent en maak dan je keus. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand "nog" gelukkiger wordt na de behandeling.
_________________________________________________________________________________

Vragen aan de mondhygiënist – Wim Aarts:

* Stel jezelf even kort voor. Wie ben je, wat is je link met mij?
Mijn naam is Wim Aarts, ben sinds 1981 werkzaam als mondhygiënist. Ik heb in de afgelopen jaren in verschillende algemene praktijken en een praktijk voor orthodontie gewerkt en nu sinds 2003 op de afdeling mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie van het Atrium te Heerlen. Cindy was een patiënte van onze afdeling die ik post-operatief heb mogen begeleiden.


* Wat dacht je toen je hoorde dat een patiënt van je een blog ging starten over het traject?
Toen ik hoorde dat een patiënt een blog startte over dit onderwerp kon ik dit alleen maar begroeten; wij kennen alleen de visie van ons, de ervaringen, de problematiek, nu werd de andere kant belicht.
Men krijgt als professional een spiegel voorgehouden, welke onderwerpen, welke problemen zijn voor de patiënt van belang en hoe komen ze overeen met onze "problemen". Het vormt een aanzet om na te denken over een oplossing.

* Wat haal jij als mondhygiënist uit de blog?

Voor mij als mondhygiënist haal ik vooral veel uit de blog over mijn functioneren naar de patiënt toe: de benadering, de uitleg van bepaalde zaken, hoe worden mijn adviezen omgezet.


* Wat is de kracht van de blog? Wat zijn de reacties van kaakosteotomiepatiënten die bij je komen?

De kracht van de blog ligt in de openheid. Elk aspect, elk onderdeel van het totale traject wordt belicht. Daardoor waren veel reacties van patenten die na Cindy kwamen zeer positief: men wist waar men aan toe was, met welke personen kreeg men te maken, welke beperkingen kon men verwachten en over welke termijn. Men wist nu ook dat geduld gevraagd werd, alles zijn tijd nodig had, maar dat het wel goed kwam.

* Wat is jouw belangrijkste rol voor deze groep patiënten?

Mijn belangrijkste rol is begeleiding op vele niveau's: gebitsverzorging, geruststelling bij klachten, intermediair tussen patient en kaakchirurg.


* Welke tips voor de verzorging van het gebit geef je aan patiënten die een kaakosteotomie hebben gehad?
Belangrijkste tip bij de gebitsverzorging na een kaakosteotomie is wel : zo snel als mogelijk weer beginnen met normaal poetsen; mechanische reiniging (poetsen met de borstel) is beter dan chemische reiniging (spoelen met spoelmiddel bijv. chloorhexidine), maar dit indien mogelijk ook  zelf controleren.

* Wat wil je meegeven aan de lezers van de blog?
Aan de lezers van de blog wil ik vooral meegeven:
Neem de tijd en de moeite de hele blog te lezen. De blog voorkomt veel vragen, onzekerheden en onnodige onrust. Hij laat een kaakosteotomie vanuit het blikveld van een patiënt zien en het is een goede voorbereiding op de ingreep. Het zij echter opgemerkt dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft, niets is standaard, één ding is WEL standaard: het probleem van de patiënt is ook ons probleem en dat wij dit samen kunnen en willen oplossen.
_________________________________________________________________________________
Dr. de Jonge en Wim, hartelijk dank voor jullie bijdrage aan de blog.

Tot volgende week!

Liefs,
Cindy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten