maandag 3 maart 2014

Zou de Philips Sonicare for Kids de oplossing zijn om toch elektrisch te kunnen poetsen?

Goedemorgen,

Sinds ik actief ben op Twitter, zijn er een aantal inspirerende mensen op mijn pad gekomen. Zo ook een mondhygiëniste, Marielle, die begaan is met mijn herstel van de kaakosteotomie. Ik heb wel eens op Twitter gezet dat het mij frustreerde dat ik mijn tanden niet meer met een elektrische tandenborstel kon poetsen sinds de operatie. Gewoonweg onmogelijk. Pijnlijk. Zenuwschade. Zij reageerde hierop en kwam met het idee om een Philips Sonicare for Kids aan te schaffen. Hoppa, even €75 over de balk gooien zonder dat ik wist of het wel zou werken, nee, dat zag ik niet zitten. Toch bleef het door mijn hoofd spoken en besloot ik Philips te contacteren. Het toeval leert dat ze nu een actie hebben om de Philips Sonicare twee maanden uit te proberen. Daar had ik wel oren naar! Een paar minuten later plaatste ik mijn bestelling in de webshop en een paar dagen later stond de bezorger van UPS aan de deur.


Ik was inmiddels behoorlijk nieuwsgierig naar de werking van de tandenborstel. Marielle vertelde dat het poetsen met deze tandenborstel erg wennen zou zijn, dat het kriebelde. Zou deze tandenborstel dan zo anders zijn dan de Oral B elektrische tandenborstel die we thuis hebben? De enige manier om daar achter te komen was om meteen het pakketje te openen en de proef op de som te nemen.

Op mijn gemak heb ik de gebruikershandleiding doorgenomen. Je zal wel denken: "gebruikershandleiding"? Ja, zoals bij ieder product zat er een handleiding bij en het leek me verstandig die even door te nemen. Het is tenslotte geen 'gewone' elektrische tandenborstel. Er zitten drie frontjes bij om de tandenborstel te pimpen. Tevens zijn er twee borstels bijgeleverd; één voor de kids van 4 tot 7 jaar en één voor de kids van 7 jaar en ouder. Er zitten melodietjes ingebouwd om kids te motiveren de twee minuten poetstijd vol te maken. Er zit een timer in die iedere halve minuut een geluidje afspeelt om aan te geven dat je naar het volgende 'kwadrant' kan gaan en er zit zelfs een functie op die de poetstijd van de allerkleinsten langzaam opbouwt naar twee minuten. Reden genoeg dus om even de handleiding door te nemen. Die melodietjes wilde ik tenslotte niet missen!

Met de klok mee: de tandenborstel - frontjes - tandenborstel met frontje gemonteerd - twee borstels bijgeleverd
Na het doornemen van de handleiding ben ik meteen aan de slag gegaan. Met een puntje tandpasta op de borstel zette ik de Philips Sonicare tegen mijn tanden, drukte op de aan-/uit-knop en begon met poetsen. De melodietjes zijn zo ingesteld dat je per 'kwadrant' poetst. Dat wil zeggen dat je de eerste 30 seconden van de poetsbeurt de buitenkant van de tanden in de bovenkaak poetst, de tweede 30 seconden de binnenkant van de tanden in de bovenkaak, de derde 30 seconden de buitenkant van de tanden in de onderkaak en de vierde 30 seconden de binnenkant van de tanden in de onderkaak. Daarna kun je nog de tijd nemen om de kauwvlakken en de tong te poetsen. Na iedere 30 seconden klinkt er een melodietje; een teken dat je naar het volgende kwadrant mag gaan.
Dit vind ik eigenlijk een heel goed systeem. Als ik mijn tanden poets met een gewone handtandenborstel, heb ik er echt geen stopwatch bij om te kijken of ik al aan de 2 minuten zit. Nu kan ik bewust poetsen en weet ik zeker dat ik alle 'kwadranten' goed meeneem.
De Philips Sonicare for Kids is een stuk groter dan de Oral B die we hebben
De trilling van deze tandenborstel is heel anders dan de trilling van de Oral B die we in de badkamer hebben staan. Die Oral B dreunde door in mijn kaken en deed me veel pijn. De Philips Sonicare heeft een zachtere trilling, kriebelt hier en daar een beetje. Op de plek rechts in de onderkaak waar het absoluut onmogelijk was om te poetsen door die zenuwschade, kon ik nu goed met de tandenborstel komen. Het was nog steeds lichtelijk gevoelig, maar stukken minder dan bij het gebruik van de Oral B. Ik heb zelfs de twee minuten poetstijd vol kunnen houden en dat vind ik een enorme winst. Tevens had ik een heel schoon gevoel in de mond. Veel schoner dan na een poetsbeurt met het gebruik van een normale handtandenborstel.

Allereerste poetsbeurt met de Philips Sonicare for Kids
De komende tijd ga ik de tandenborstel verder uitproberen. Het zou een enorme stap vooruit zijn als ik eindelijk mijn tanden weer elektrisch kan poetsen. De eerste poetsbeurten scheppen in ieder geval vertrouwen. Het gevoel is nog een beetje wennen. Dat komt omdat het een heel andere poetservaring is dan ik gewend was. En ach, dat het een kindertandenborstel is vind ik niet eens zo erg. Vrolijke kleurtjes en leuke melodietjes; het verhoogt de motivatie om te poetsen. Bovendien ligt hij niet alleen makkelijk in de kinderhand, maar ook in de volwassen hand! Ik houd jullie de komende weken op de hoogte over mijn ervaringen met deze tandenborstel.

Afgelopen donderdag ben ik terug geweest naar de tandarts. Een vulling die er al jarenlang in zit moest gedeeltelijk vervangen worden. Ik had wel zenuwen, hoor. Alleen al de gedachten aan die boor. Het liep ook allemaal een half uur uit. Nog langer wachten dus. De tandarts vroeg aan me of we de uitdaging aan zouden gaan om het zonder verdoving te proberen. "Helpppp", schreeuwde ik van binnen, maar ik liet me niet kennen en zei vol vertrouwen: "Oké, laten we dat doen, maar als je me pijn doet, bijt ik zo in je vinger!" Hij gaf aan dat hij zo in de gaten zou hebben als het echt niet ging en dat we dan altijd nog verder konden gaan met verdoving. Het was behoorlijk gevoelig, het zweet brak me uit, maar 'I did it'!! Na een kwartier was ik klaar. Een mooie succeservaring voor mij. Over een half jaar moet ik weer terug voor de volgende controle. Ik ga er alles aan doen om mijn tanden in topconditie te houden. Dat moet wel lukken met die Philips Sonicare!

Tot volgende week.

Liefs,
Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten