maandag 20 januari 2014

Kaakosteotomie aan de orde van de dag in Zuid-Korea! Risico's? Daar houden ze geen rekening mee!

Goedemorgen!

Hoewel deze blog zich voornamelijk richt op alle positieve gevolgen van een kaakosteotomie, dient er zeker rekening gehouden te worden met de negatieve aspecten. Aan een operatie zijn altijd risico's verbonden. Zo ook aan een kaakosteotomie.

Persoonlijk heb ik me van tevoren niet zoveel bezig gehouden met de risico's. "Het zal wel goedkomen", dacht ik, "Dr. de Jonge weet wel wat hij doet." Natuurlijk, ik had het een en ander gelezen, maar je denkt ook al snel: zoiets overkomt mij toch niet.

De reden dat ik een blog plaats over bewustwording van de risico's, is het feit dat je hier zeker rekening mee moet houden in je traject. Wat denk je waarom Dr. de Jonge in het begin nogal sceptisch was over deze blog? Wat als de operatie niet op een succes was uitgelopen? Wat als mijn ervaringen echt slecht waren? Wat als ik te maken had gekregen met blijvende complicaties? Ik vertel altijd eerlijk over mijn ervaringen, dus ook als het niet goed zou zijn geweest, had je dat op de blog kunnen lezen. Ik heb echter niets te klagen en ook dat mag gezegd worden.

Zoals iedereen wel weet is een kaakosteotomie niet zomaar een ingreep. Toen ik onlangs weer eens op internet aan het zoeken was naar leesvoer omtrent de kaakosteotomie, kwam ik tot een vrij schokkende constatering. In Seoul, Zuid Korea ondergaat 20% van de vrouwen (ja, 1 op de 5 dus!) een corrigerende operatie in het gezicht. Het grootste deel van de vrouwen ondergaat een kaakcorrectie. Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 5000 vrouwen per jaar een kaakcorrectie ondergaan. Dit heeft verder niets te maken met medische noodzaak. Het is puur een esthetische ingreep, schoonheidsgericht. Er wordt zelfs voor geadverteerd op billboards op bus- en treinstations. Deze billboards wekken de indruk dat het een normale en gangbare ingreep is. Ongelooflijk maar waar. Zie je het al voor je? In Nederland? Voor- en na-foto's van een kaakosteotomie op grote billboards?

52% Van de vrouwen die een kaakcorrectie onderging hield klachten over na de operatie. Stijve gewrichten, gevoelloosheid, moeite met kauwen of lachen enzovoorts. Ze hielden van tevoren geen rekening met de mogelijke risico's en gingen voor de operatie om te voldoen aan 'wat mooi gevonden wordt'. Een Westers uiterlijk is in Azië hét schoonheidsideaal: grote ronde ogen, een bleke huid, een Westerse neus en een V-vormige kaak. Iedereen wil dat. Toen ik zelf in Thailand was voor mijn operaties heb ik veel gezien. In Bangkok loopt om de paar meter iemand met een pleister op z'n neus, het bewijs dat iemand een neuscorrectie heeft ondergaan. Mensen lopen overdag met paraplu's in de volle zon, gebruiken 'witte' foundation om maar zo bleek mogelijk te zijn. Cosmetische chirurgie is in Azië hartstikke normaal. Het is aan de orde van de dag en niemand schaamt zich ervoor. Ik werd niet bekeken met mijn spalkje over mijn neus. Het wordt als iets normaals gezien. Ik denk dat een groot deel van de bevolking wel iets aan z'n uiterlijk heeft veranderd.

Waar in Azië nauwelijks tijd wordt besteed aan voorlichting over de risico's van een operatie, zijn artsen hier in Nederland wel degelijk mee bezig. Ik weet in ieder geval dat Dr. de Jonge in zijn gesprekken met de patiënt altijd duidelijk de voors en tegens aangeeft. Niet dat ik er veel van mee heb gekregen. Ik zat iedere afspraak in een plas van angstzweet en de meeste dingen die hij mij vertelde gingen het ene oor in en het andere er weer meteen uit. Archel heeft veel informatie voor me opgeslagen. Toen ik eens alleen moest gaan heb ik al mijn vragen op papier geschreven (tip!) en deze voorgelegd aan Dr. de Jonge.

Maargoed, die risico's. Toch iets om even bij stil te staan. Gewrichtsklachten, hieruit voortvloeiende spierklachten, stijfheid, bewegingsbeperking, gevoelloosheid, overgevoeligheid.... Noem maar op, deze klachten kunnen allemaal opspelen na een osteotomie. Kunnen, zeg ik, het hoeft zeer zeker niet het geval te zijn. De een heeft wat langer last van stijfheid in de kaken, de ander van gevoelloosheid. Geen enkele patiënt is hetzelfde en geen enkele operatie is hetzelfde. Wees je bewust van de risico's die aan een operatie kleven. Als je esthetisch gezien een geweldig resultaat boekt, maar toch nog met restklachten blijft zitten, is dat frustrerend. Ik spreek uit ervaring... Naast het feit dat het frustrerend is, is het ook behoorlijk tijdrovend om wekelijks naar een fysio te gaan om wat vooruitgang te boeken. Gelukkig kan ik nu zeggen dat ik grotendeels hersteld ben. De gevoelloosheid is er nog maar die heb ik inmiddels geaccepteerd. Ik ben eraan gewend. Tanden poetsen met een elektrische tandenborstel? Nah, beter van niet, dat is echt overgevoelig. Het zijn nog kleine dingetjes die mij resten, maar ach, ik kan ermee leven. Niets houdt mij meer tegen om dagelijks met een brede glimlach op pad te gaan. Altijd leuk als mensen zeggen dat ik een aanstekelijk enthousiasme heb. Heerlijk!

Nog even terugkomen op die extreme gevallen in Zuid Korea. Daar is zelfs een vrouw geweest die zelfmoord heeft gepleegd omdat ze echt niet kon leven met de restklachten ten gevolge van de kaakoperatie die ze had ondergaan. Ze kon nauwelijks meer kauwen en ze had continu pijn door zenuwschade die ze had opgelopen tijdens de kaakosteotomie. Dit schreef ze in een brief die ze achterliet. Sneu zeg, als iets zo grof fout gaat. Ik moet wel zeggen dat die operaties daar volgens mij een stuk heftiger zijn. Als ik voor- en na-foto's bekijk.... het lijken vaak net twee andere personen die op de foto staan. Dan gaat het volgens mij niet om een verplaatsing van 10 mm, maar om complete verbouwingen van het gezicht.


Waar een kaakosteotomie in Nederland vooral wordt uitgevoerd indien er (op termijn) functionele problemen in de kaken en het gebit ontstaan, wordt de kaakosteotomie in andere delen van de wereld dus uitgevoerd als een routineoperatie. Alles om te voldoen aan het schoonheidsideaal. Ach, ik geef ze geen ongelijk. Ik zeg altijd maar zo: 'als je ongelukkig bent met jezelf kun je twee dingen doen. 1, je blijft ermee zitten of 2, je doet er iets aan. Aan jou de keuze....' Natuurlijk hebben de media een (veel te) grote impact op het gevoel van de dames onder ons. Zonder ons te realiseren dat er veel gebruik wordt gemaakt van Photoshop en andere bewerkingsprogramma's, wil iedereen voldoen aan het schoonheidsideaal...

Ach, als je je maar bewust bent van de risico's van een ingreep. Er kan altijd iets misgaan, maar heb ook vertrouwen in een goede afloop. Zorg er in ieder geval voor dat je een klik voelt met de kaakchirurg die de operatie gaat uitvoeren. Er moet een soort van vertrouwensband zijn. Heb je die niet, dan is het beter om een andere kaakchirurg te bezoeken. Je zal 'm nog vaak nodig hebben tijdens je traject!

Fijne week allemaal!

Liefs,
Cindy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten