donderdag 23 mei 2013

Clear overlays kapot: op zoek naar een goede tandarts in Alanya

Goedemorgen!

Er is weer stof om over te schrijven, dus tijd voor een update! De titel zegt al waar dit verhaal over zal gaan...

Vorige week kwam ik er achter dat er een stuk uit de clear overlay van de bovenkaak was. Verder zat er een flinke scheur in. Shit, dacht ik! Ben ik net een maand hier en kan ik al op zoek naar een tandarts!! Door de drukte kwam het er steeds niet van en ik wist ook niet zo goed waar ik moest zoeken. Aangezien het hotel 7 km van het centrum van Alanya ligt, kon ik ook niet "even snel" op en neer gaan. Via via werd mij een tandarts in een privé-kliniek aangeraden.

Eergisteren ben ik met Archel op de fiets naar Alanya gegaan. Na enkele keren gevraagd te hebben kwamen we op het juiste adres uit. Het werd ook wel tijd; mijn tanden in de bovenkaak hadden tenslotte al een hele week geen echte steun meer gehad van het bitje. Ik wil écht niet dat mijn tanden weer gaan schuiven, dus ik moest er wel werk van maken.

Ik werd hartelijk ontvangen door een man die vloeiend Engels sprak. Ik legde uit dat ik net een paar maanden van mijn beugel af ben en liet ook de clear overlays zien. Hij vertelde dat zijn patiënten iedere 3 maanden nieuwe clear overlays krijgen, omdat de stevigheid er na 3 maanden uit is (dus te weinig support voor de tanden). O? Hier wist ik niets van? In Nederland is mij hier niets over gezegd. Deze bitjes had ik al bijna een half jaar.

Na een paar minuten werd ik geroepen en mocht ik de behandelkamer binnen komen. De assistente keek even en zonder de mallen te passen werd de afdruk gemaakt. Tijdens het maken van de afdruk liep de assistente zomaar de kamer uit en het duurde allemaal veel langer dan in Nederland. Shit, dacht ik, komt het wel goed?



Een uur later mocht ik terug komen om de bitjes op te halen. Het bitje van de onderkaak paste perfect, het bitje van de bovenkaak paste voor geen meter. Slecht gewoon. Ik heb dit meteen aangegeven en er werd meteen actie ondernomen. Er werd een nieuw bitje gemaakt.... 15 Minuten later was het bitje klaar, tijd om te passen. Wat denk je? Wéér paste het niet. Wel gaf ik nog aan dat ik denk dat de afdrukken niet goed waren gemaakt. Ik vertelde dat in Nederland altijd eerst de mallen worden gepast voordat de afdruk wordt gemaakt. Okéééééé. Er kwam nu een andere assistente bij en die ging inderdaad eerst op haar gemak de mallen passen voordat de afdrukken werden gemaakt.  Ik had ook geen tijd meer om langer te wachten want ik moest terug naar het hotel om te werken. Dus spraken we af dat ik een dag later (gisteren) even terug zou komen om de (hopelijk passende) bitjes op te halen.

De bitjes passen nu wel.... nog niet echt perfect, maar ze zijn ook iets anders als in Nederland. Stugger en dikker materiaal. Ik ga het zelf nog wel een beetje bij knippen en zodra ik terug ben in Nederland laat ik maar snel nieuwe maken. Het is alleen maar voor de nacht, dus hopelijk is het goed zo.



Oja, qua prijs probeerden ze me ook nog een oor aan te naaien. Doen ze overal hoor, maar van een goed bekend staande
privé kliniek valt me dat wel een beetje tegen. Ze begonnen met 70 euro voor 1 bitje. Toen 50 euro voor 1 bitje. Toen 50 euro voor 2 bitjes en toen de manager erbij kwam en ik vertelde dat ik bij Club Paradiso werk, kreeg ik 2 bitjes voor 25 euro. Interesseert me verder niet want het gaat toch via de verzekering, maar toch..... Afijn, het is opgelost en ik heb twee passende bitjes en daar draaide het tenslotte om.

Ik ga weer aan de slag.. Fijne dag allemaal!

Liefs,

Cindy

1 opmerking:

  1. Hoi Cindy,

    Zul je net hebben, ben je ver van huis, gaat er iets kapot en kun je niet op je vertrouwde tandarts terugvallen. Maar gelukkig voor jou is het inmiddels weer opgelost.

    Succes ermee en nog veel plezier daar met je werk

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen