maandag 20 augustus 2012

Handige tips & tricks voor na de operatie

Goedemorgen beste lezers,

Na een tropisch en zweterig weekend is het tijd om een blog te wijden aan algemene tips voor na de operatie. Veel bezoekers van deze blog staan op de wachtlijst om een kaakosteotomie te ondergaan. Deze mensen hebben nog veel vragen omtrent de operatie en ik krijg dan ook regelmatig berichten van mensen die vragen om tips en adviezen. Om te voorkomen dat ik wekelijks dezelfde vragen krijg, schrijf ik vandaag een blog boordevol tips en adviezen omtrent alle praktische zaken rondom een kaakosteotomie.

Tips met betrekking tot eten:

- Ten eerste: haal al je keukenapparaten onder het stof vandaan en maak optimaal gebruik van de handige gadgets! Zelf heb ik veel gebruik gemaakt van de staafmixer, blender en sapcentrifuge.
Wat ook een must is: haal voldoende rietjes in huis. In het begin is het moeilijk om "normaal" uit een glas te drinken of om een theelepeltje tussen je tanden te krijgen. Een rietje is dan de makkelijkste manier om iets binnen te krijgen. Knip het rietje half af, zodat je minder kracht hoeft te zetten.

- Zorg dat je in de week vóór de operatie een aantal porties verse goed gevulde soep bereid. Deze kun je geportioneerd in de vriezer stoppen. Na de operatie hoef je ze dan maar uit te halen en je maaltijd is klaar. Bij goed gevulde soepen kun je denken aan groentesoep, courgettesoep, aspergesoep, brocollisoep, bloemkoolsoep e.d. Na het bereiden even de staafmixer erdoor en je hebt een heerlijke fijngemalen soep. Voor extra calorieën kun je eventueel een potje room toevoegen. Dit maakt het ook extra lekker! Mocht je behoefte hebben aan lekkere recepten, stuur me dan even een berichtje. Ik kan je vast en zeker helpen.

- In de eerste weken na de operatie heb ik behoorlijk wat babypap er doorheen gewerkt. Dit smaakte niet alleen lekker, het was ook gemakkelijk weg te werken. Zorg dat je genoeg keuzemogelijkheden hebt, want continu dezelfde pap gaat snel vervelen.



- Zorg ervoor dat je voldoende vezels en granen binnen krijgt. Dit is niet alleen gezond, maar ook heel goed voor de stoelgang. Omdat je na de operatie geen normaal eetpatroon hebt, kan dit de stoelgang bemoeilijken. Een manier om voldoende vezels/granen binnen te krijgen is Weetabix. Dit product heb ik eigenlijk pas kort geleden ontdekt. Dit zijn een soort granenkoekjes die je kan oplossen in melk. De "koekjes" worden heel zacht en je krijgt een papperig geheel. Voor een lekkere zoete smaak voeg je een beetje honing toe. Als je voldoende melk toevoegt zou je het zelfs met een rietje naar binnen kunnen slurpen.



- Als je je een paar weken na de operatie weer wat beter voelt, zal de drang naar normaal voedsel steeds groter worden. Kauwen is dan helaas nog uit den boze. Er zijn legio manieren om toch je favoriete voedsel naar binnen te krijgen. Ik had bijvoorbeeld heel veel zin in een kroket. De eerste paar keren heb ik de vulling eruit gelepeld. Toen het weer iets beter met me ging, heb ik kroketten geprakt en met een sausje opgegeten. Creativiteit is het toverwoord tijdens je zoektocht naar smaakvolle dingen om te eten.

Genieten van de vulling van een kroket!

- Wat ik zelf als prettig heb ervaren is het eten van ijs. Dit voelde fijn voor mijn kaken. Een flinke portie ijs stond voor mij gelijk aan koelen met coldpacks, alleen véél lekkerder natuurlijk. In het begin verdunde ik het ijs met melk. Later, toen ik weer met een theelepeltje kon eten, werkte ik alles gewoon naar binnen.

- Na een paar weken zonder chocolade begon de drang toch weer te komen. Ik ben tenslotte een vrouw en die hebben behoefte aan chocolade! Wat was ik gefrustreerd en wat had ik toch zin in BonBonBloc. Ik heb mijn creativiteit laten spreken en ben de chocolade (aangelengd met melk) au-bain-marie gaan smelten in een pannetje. De gesmolten chocolade goot ik dan over een flinke portie roomijs, et voilà, ik had mijn portie chocolade!

Chocolade smelten in een pannetje, hmm...

- Smoothies! Om voldoende vitamines binnen te krijgen, is het belangrijk om aan je portie fruit te komen. Een paar weken vóór de operatie heb ik een sapcentrifuge gekocht en hier heb ik dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Voor diegenen die twijfelen, het is écht een aanrader om er een aan te schaffen. Dagelijks kreeg ik de lekkerste smoothies en zo dus ook mijn benodigde portie vitamines!!

Andere handige tips:

- Mocht het buiten koud zijn als je het ziekenhuis verlaat: neem een sjaal mee. Je gezicht kan erg gevoelig zijn voor invloeden van buitenaf. Dit in verband met de zenuwen die zijn aangetast.

- Gebruik Sensodyne Protect & Repair. Na een tip van mijn oom heb ik deze ook gekocht en deze tandpasta maakt echt waar wat er in de reclame gezegd wordt. Mijn tanden zijn sinds de operatie erg gevoelig, maar deze tandpasta zorgt ervoor dat tandenpoetsen en koud/warm eten niet zo'n pijn meer doet.

- Een bedrekje is na de operatie erg handig. Plat liggen heb ik zelf als zeer onprettig ervaren, dus heb ik wekenlang gebruik gemaakt van een bedrekje. Gewoon om te relaxen, maar ook om 's nachts te slapen. Dit maakte het voor mij comfortabel.
- Na de operatie heb ik 2 weken lang nertsolie op mijn gezicht gesmeerd. Dit heeft een positieve werking op de ontwikkeling van bloeduitstortingen. Na een week was ik helemaal geel tot op mijn borst. Daarna is alles vrij snel weggetrokken. Wat ik ook vaak van mensen hoor is dat ze "Vallen en stoten"-gel gebruiken van VSM. Over de werking hiervan kan ik niets vertellen, maar ik hoor er wel positieve verhalen over.

- Haal een potje vaseline in huis. Omdat je zelf je lippen niet kan bevochtigen, is het prettig om af en toe eens wat vaseline op je lippen en in de mondhoeken te smeren. Zo voorkom je dat je lippen/mondhoeken uitdrogen.

Ik zal vast nog een aantal tips en tricks vergeten zijn, maar dit zijn er toch al een heleboel. Hopelijk hebben jullie er iets aan! Mochten er nog vragen zijn, schroom niet om contact op te nemen.

Tot volgende week.... dan een verslag van mijn allereerste keer uiteten na de operatie. Komende vrijdag is het zover: mijn ouders trakteren Archel en mij op een avondje wokken. Wat kijk ik dáár naar uit!

Liefs,

Cindy

13 opmerkingen:

  1. hey Cindy, eindelijk wokken, daar heb je lang op moeten wachten,maar het zal je zeker lekker smaken.
    gr. mam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een tip als toevoeging is lymfedrainage (massage gezicht) en later mobilisatie kaken door een goede fysiotherapeut.

    Plus ik had in het zh een masker dat een constante temperatuur afgeeft en dus koelt.
    Beter dan coldpacks starten ijskoud en zakken dan..., helaas in NL weinig gebruikt. Hilotherapy heet het. Het apparaat was in het ziekenhuis, (Brugge) in het groot, konden twee maskers tegelijk op, en in de thuiszorgwinkel kleiner voor 1 persoon. Helaas was het voor een NL te duur per dag die huur... Op een ander blog las ik over mensen in een privékliniek met osteotomiën kaken, die dit ook hadden. Het is er dus wel, maar veel te weinig, ik heb er erg veel baat van gehad, maar had het thuis ook nog een week gewild...

    Evt qua voeding als je al dun bent, laat je doorverwijzen naar een diëtist, kijk voor bijvoeding in flesjes (Nutricia Nutridrink of Nestlé Nutrition) die je kunt drinken.

    Gebruik een spoelmiddel (Dentio, Corsodyl, Perio Aid) voor je tanden en een extra zachte post-operatie tandenborstel (Vitis)

    groetjes Petra (Zld) 12 dg post operatief beide kaken + kantelen en bot implant.
    groetjes Petra Zld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hey, ik ben op zoek naar een hilotoestel om te huren. ik vind er in geen enkele thuiszorgwinkel.
      waar heb jij er eentje tegengekomen? ellen,belgie

      Verwijderen
  3. Hoi cindy ik heb 14 oktober een onderkaakoperatie ondergaan, vorige week woensdag en heb elastieken in me mond dus kan me mond nie open doen, ik vroeg me af wanneer jij weer een beetje begon te eten zoals bijv, pasta, noodles, rijs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!

      Volgens mij begon ik na een week of 6 met zeer fijn gemalen pasta... Weet het niet meer zeker, zou je even op zoek moeten gaan in mijn blogs. ;)

      Sterkte!

      Verwijderen
  4. Hoi!
    Ik word 15 maart geopereerd, een dubbele kaakoperatie. Spannend! Ben erg benieuwd naar de recepten waar je het over hebt.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi,
      Bedoel je daarmee het bedrekje? Deze heb ik van een kennis mogen lenen... Een aantal recepten vind je terug op het forum! Neem gerust eens een kijkje.

      Groetjes!

      Verwijderen
  5. Interessant om te lezen! Afgelopen dinsdag ochtend kaakoperatie van de onderkaak ondergaan en op zoek naar inspiratie voor eten. Heb sowieso voor 1 week minimaal elastiekjes. De operatie zelf is gelukkig alles mee gevallen en tot op heden valt de zwelling erg mee. Gr, kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Cindy,
    Precies een maand geleden heb ik ook een kaakoperatie gehad (boven en onder). Fijn deze tips te lezen, dankje! Zelf heb ik ook nog wel wat tips als dat mag.
    Voor de eerste dagen na de operatie: pen en papier bij de hand zodat je toch goed kan communiceren, praten ging bij mij pas na een week weer moeizaam.
    Naast rietjes was een tuitbeker (zoals in t ziekenhuis, bij apotheek of drogist te krijgen) ook handig, drinken was nog lastig maar kon daarmee makkelijker.
    Ook had ik een klein spiegeltje bij de hand om te zien waar je mond en het rietje/ de beker is. Bij gebrek aan gevoel bij mijn mond en goede oriëntatie.
    Wat in mijn ervaring niet goed werkte was pasta of rijst mee pureren met avond eten, het eten ging daardoor heel erg plakken en was moeilijk te drinken.
    Tip, vooral eiwit (bijv. Vlees) en groente met bouillon pureren en geen of weinig zetmeel.
    Avondeten tip: pureer eens niet alles door elkaar maar stop alles in verschillende bekers: bijv. vlees(jus of bouillon), groente(kookvocht en wat kruiden) en aardappel(met jus), zo heb je verschillende smaak sentaties.
    Om bij te houden of ik genoeg eten en drinken per dag binnen kreeg schreef ik
    de eerste weken alles per dag op, daardoor kon ik meteen inspiratie halen uit eerdere dagen.
    Een andere tip, neusdruppels in huis hebben. Ik mocht de eerste twee weken niet snuiten en had regelmatig een verstopte neus..
    Ik loop nu bij een oroficiale fysiotherapeut waar ik goede tips voor mijn kaken krijg. Aanrader. Zoals: mee zingen met liedjes, duidelijk/ bewust articuleren met spieren en kaken, en wangen masseren (ook van binnen voor verzuurde spieren).

    Tot wanneer na de operatie had jij nog last van zwellingen in het gezicht en een doof gevoel op sommige plaatsen?

    Groetjes van Emma!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, op zoek naar tips ivm operatie zoon kom ik dit tegen, heel handig!
    maar wat bedoel je met bedrekje, hoe ziet dat eruit ? als ik google zie ik meer iets voor kinderen....
    mvg simone

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi cindy,
    Ik heb afgelopen donderdag een dubbele kaak operatie gehad plus verwijderen van 2 verstandskiezen en neus correctie laten doen.
    Ik kon na 3 dagen al uit een beker drinken en gemalen groente met aardappelen eten(baby prut maar dan vers) die vsm cream heb ik nu ook gebruikt en dat voeld heel erg fijn, of het werkt weet ikb9ok niet maar we gaan het zien.
    Ik heb heel veel aan je tipt dus dankje voor deze blog.
    Mocht ik verder vragen hebben dan hoor je van me

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben 2.5 weken geleden geopereerd aan een bimaxillaire osteotomie. Ik krijg mijn lippen niet op elkaar... komt dit goed? Ik heb precies ook geen bovenlip meer ...

    BeantwoordenVerwijderen