maandag 7 mei 2012

Week 2 (dag 8 t/m 15) na de operatie

Hoihoi,
Er is inmiddels alweer een week verstreken. Vandaag is de kaakoperatie al 2 weken geleden. Ik zit inmiddels op een kwart van de fixatietijd! Nog 6 weken vloeibaar voedsel en dan kan ik rustig weer gaan opbouwen. Wat kijk ik ernaar uit om weer alle lekkere dingen te kunnen eten.
Eerst even terug naar vorige week. Dinsdag 1 mei ben ik naar dr. de Jonge geweest. Wim, de mondhygiënist, heeft eerst alles gereinigd. Zelf doe ik 3x per dag spoelen en 4x per dag mijn "tanden poetsen", voor zover het kan. Ik kom alleen maar een beetje aan de buitenkant. Wim heeft iets meer materiaal in huis en zorgt dat ik weer met een fris mondje naar buiten stap.  Dr. de Jonge heeft ook nog even gekeken. Mijn beet is perfect. De tanden passen prima op elkaar.
8 dagen na de operatie: in de wachtkamer bij de kaakchirurg
De zwelling is ook al af aan het nemen en de blauwe plekken zijn geel geworden. Mijn hele hals, nek en kaken zijn geel. Ik rust veel uit. Energie heb ik maar heel weinig. Eten doe ik door een rietje. Dus veel soepen en sappen.
Dr. de Jonge in actie
Afgelopen vrijdag ben ik ook weer terug geweest. Nadat Wim mijn mond weer had gereinigd, kwam dr. de Jonge er weer bij. Uit dankbaarheid had ik voor Wim en dr. de Jonge een kaartje en een doos Rousseau-bonbons meegenomen. Ik ben hun zo dankbaar! Ze konden het dan ook wel waarderen en gaven aan lekker te gaan smullen van de chocolade. Dr. de Jonge kwam met het nieuws dat ik aanstaande vrijdag (11 mei) nieuwe elastieken krijg. Ik ben benieuwd. De zwelling is inmiddels weer wat geslonken en de gele plekken zijn bijna verdwenen.
13 dagen na de operatie: de zwelling is al véél minder
Vandaag ben ik voor het eerst weer naar de tandarts geweest. Ook hij vond mijn beet prachtig en hij zei dat ik het goed schoon houd. Zo moet dat toch? :) Over 4 weken moet ik weer terug naar de tandarts.
Vanmiddag zijn pap en mam langs geweest, samen met Dushi. Mam heeft een paar porties verse aspergesoep, lente-ui-witlofsoep en groentesoep gemaakt. Daar kan ik voorlopig weer even van genieten, heerlijk!!
De pijn valt me tot op de dag van vandaag tegen. Ik slik nog steeds de maximale dosis pijnstillers per dag, ben ontzettend moe en slap en lig de hele dag op de bank. 's Nachts slaap ik trouwens nog altijd op de bank. Mijn hele gezicht is nog doof. Dat levert naast ongemak ook grappige taferelen op. Gisteren had Archel ijs met melk verdund voor me, zodat ik het door een rietje kon opslurpen. Op een gegeven moment kwam Archel naar me toe en zei dat ik met hem mee moest komen naar de spiegel. Had ik vanaf mijn lippen tot onder mijn kin de chocolade-ijs/melk zitten. Wist ik veel, dat voel ik toch helemaal niet!!

Nou, dit verhaaltje is weer lang genoeg. Tijd voor een dutje, want de energie is na het schrijven van dit verhaaltje alweer uit me gezogen.

Liefs en tot een volgende keer.

Cindy

21 opmerkingen:

  1. we zijn trots op je meid.xxxxxxxxx als je eens hulp nodig hebt je weet me te vinden.gr karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey girl!

    Waaw! Wat zie je er goed uit! Je doet het hartstikke goed meissie. Had wel ook een foto van je ijs-affaire willen zien! Hahaha... Ik hoop dat je een lekkere bank hebt, want dat kun je kennelijk wel gebuiken. Al een kwart achter de rug. Ik hoop dat jij het net zo snel vindt gaan als buitenstaanders. Laar de soepies smaken! ze klinken verrukkelijk!

    Liefs, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat super dat ik deze blog gevonden heb. Zoals je zegt, voor andere mensen die dit ondergaan zijn verhalen van anderen lezen erg prettig. Ikzelf ben pas net begonnen aan dit traject, en zal mijn operatie pas volgend jaar zomer ondergaan. Ik zal ook een boven- en onderkaak operatie laten doen EN nog een kincorrectie. Ook heb ik deze zomer ook nog een kleine operatie waar mijn bovenkaak verbreed wordt, er wordt dan een soort staafje in je bovenkaak gebracht en die dien je zelf elke dag aan te draaien, zodat je 2 bovenkaakdelen uit elkaar gaan.

    Ik hoop dat je snel herstelt en ben je al blij met het esthetische resultaat van je gezicht? mooier profiel?

    Groetjes
    Vince (19)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vince,

      Fijn om te horen dat je iets aan deze weblog hebt. Zo te horen heb je nog een lange weg te gaan. Geloof me, het is geen gemakkelijke weg, maar je krijgt er straks heel veel voor terug!

      Als ik nu mijn lippen al aan de kant duw, zie ik mijn tanden. Mijn beet is echt mooi geworden! Aan het profiel kan ik eigenlijk nog niet veel zien, omdat de zijkanten van mijn kaken nog gezwollen zijn. Wel heb ik meer kin gekregen, waar ik ontzettend blij mee ben.

      Ik wens je heel veel succes in jouw traject en ik zou zeggen: houd de weblog in de gaten, want mijn traject is ook nog niet ten einde. :)

      Groetjes,

      Cindy

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor de reactie. Wanneer ben jij begonnen hiermee eigenlijk? Hoe oud ben je nu?
      Vince

      Verwijderen
    3. Bij mij is het traject begonnen in maart 2010 en in april 2010 kreeg ik mijn beugel. Ik heb dus 2 jaar met een beugel gelopen vóór de operatie.

      Ik was 20 toen ik het traject in ging, nu ben ik 22.

      Verwijderen
  4. Hoi Cindy, ik heb afgelopen woensdag een operatie gehad, alleen heb ik nu zo een vieze smaak in mijn mond, zo vies, dat ik er misselijk van word.. Spoelen en poetsen helpen niet! Heb jij nog tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!

      Die vieze smaak heb ik de eerste periode ook gehad. Niet fijn! Gebruik je Perio-Aid om je mond te spoelen? Daar kan het namelijk ook mee te maken hebben. Sowieso krijg je je mond de eerste periode niet optimaal gepoetst, wat ook voor een vieze smaak in de mond kan zorgen. Tips heb ik daarom niet echt. Je geeft al aan dat je goed spoelt en poetst.... Het is even door deze rotperiode heen komen, maar het zal snel beter worden. Beterschap!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je snelle reactie! Ja die spoeling gebruik ik, nou zo fris wordt je mond daar niet van! Na 1,5 dag moest ik terug naar het ziekenhuis omdat ik geen lucht meer kreeg, toen hebben ze het plaatje eruit gehaald en lossere elastiekjes geplaatst.. Hopelijk verschuift het nu niet!? Hoelang duurd het voordat het grootste deel van de zwelling weg is? Ik irriteer me daar mateloos aan! En ik zou over een week weer met school moeten beginnen maar dat gaat niet lukken denk ik of wel?? Sinds vandaag eet ik eindelijk vloeibaar voedsel, ben ik 4 dagen al 5 kilo kwijtgeraakt! Ik vind het super dat je deze blog hebt, en nu nog steeds reageert!!

      Verwijderen
    3. Geen zorgen, er gaat niet zomaar iets verschuiven. De kaakchirurg weet wel wat hij doet. No worries! Na ongeveer 2 weken is de allerergste zwelling weg. Daarna kan het nog een hele tijd duren tot de laatste restjes zijn verdwenen.

      Of je alweer naar school kan, daar kan ik niet over oordelen. Zal je zelf aan moeten voelen. Luister naar je lichaam, wat niet gaat, gaat niet. En anders beginnen met een paar uurtjes o.i.d.

      Succes en zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt!

      Verwijderen
  5. Op elk blog over deze kaakoperaties lees ik voedselproblemen. Ik ben 10 dg geleden geopereerd aan beide kaken. (zie verhaal onder je vorige blogdatum) Mijn arts zei ook goed eten maanden er voor, beter iets aankomen, je valt toch af...
    Maar ik ben nog niks afgevallen!

    1e nacht en ochtend na ok was op midcare, mocht ik niks eten, de volgende middag kreeg ik warm gemalen, aardappelpuree, vis en iets van groente dat ik niet proefde, en nog niet alles, ruiken ook niet...
    Mijn man kookt hier elke avond en alles gaat onder de staafmixer. Alles wat pasta is met saus kun je eten, geen paprika erdoor maar tomaten kan makkelijk (gepeld), kaas ook.

    Brood at ik de 2e dag al met smeerkaas er op en zonder korst. Met mijn tong tegen mijn verhemelte aan drukken... veel melk en thee er bij drinken... Of smeerleverworst of geprakte aardbeien en brood in dippen.
    Vis en gehakt kun je goed eten, vla en yoghurt en toetjes, maar denk aan je voedingsstoffen!
    Ik heb vooraf met de diëtiste gepraat en mijn eiwit was laag, ik heb flesjes Nutricia bijvoeding, maar ik heb er nog niet veel op. Smaken prima hoor, bom van calorieën.
    Overdag kan ik een eierkoek nemen, chocomelk, cake, ja als het maar zacht is... zonder te kauwen.

    Vieze smaak heb ik niet, altijd was ik hoog sensitief, rook alles en proefde extreem goed, dat ben ik tot nu toe kwijt en lust ik veel meer!

    Ik kreeg voor de operatie in het ziekenhuis spoelmiddag Dentio, goed spul! Ook een super zachte tandenborstel, zalf voor op mijn lippen, neusspray (zout water) en waterspray Evian om in mijn gezicht te spuiten, ik mocht daarmee ook mijn mond bevochtigen na de operatie, zo fijn. Echt tanden poetsen is dus lastig, nu ben ik deels de hechtingen kwijt vandaag en zal het vanavond wat beter gaan hoop ik. Proberen om goed te poetsen onder de beugel...

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey cindy

    Vraagje had jij de eerste dagen ook zo'n doof gevoel in de neus en lippen
    Gr mascha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mascha!!

      Dat is helemaal normaal... Ik was helemaal doof tot onder mijn oogleden... Trekt vanzelf bij. No worries.

      Beterschap!

      Verwijderen
  7. Thanxxx cindy

    Afgelopen maandag ben ik geopereerd, bimax Boven en onder kaak.
    Het gaat al stukken beter maar dat dove gevoel is naar.
    Bedankt voor je snelle reactie.

    Groetjes mascha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan en onthoud: vanaf nu gaat het alleen nog maar beter!
      Zet 'm op!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  8. Hoi Cindy!
    Ik heb je even terug al gestuurd dat ik bijna mijn operatie had.. Maar aangezien de vele reacties op je profiel hier denk ik niet dat je je het nog herrinnert! Achja.
    Dus gister heb ik eindelijk mijn operatie aan mijn onderkaak gehad... Wat een hel! Ik heb geen energie, al 2 dagen niet meer gegeten op 1 milkshake na deze middag... Ik heb ook elastiekjes van boven naar onder gebonden over heel men rij tanden. Deze mogen gelukkig woensdag er al weer terug uit! Verder heb ik een afdruk plaatje over mijn tanden en gehemelte vanonder, had jij dit ook? Of is dit iets nieuws.. Erg vervelend wel maar ja..
    De pijn valt bij mij wel nog mee, gelukkig. Men hoofd lijkt wel 3 keer zo dik als jouwe op je foto's! Het ziet er vreselijk uit maar ach. Van mijn onderlip tot onder heb ik ook geen gevoel, de rest wel. Ik trek me wel veel op aan je blogs! Ik gebruik ze een beetje als maatstaaf wat er mij nog te wachten staan
    ;-)
    Ook nog een vraagje, ze hadden me aangeraden in het ziekhuis om rechtop te slapen, wat ik ook heb gedaan. (Ik ben al thuis sinds vanmiddag, 1 nachtje ziekenhuis maar) Heb jij ook rechtop moeten slapen of ging liggend ook?
    Met vriendelijke groetjes
    Brent
    P.s. Ik hoop dat mijn gezicht er ook zo goed uit gaat zien binnenkort als jouwe! Je mag fier zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Brent,

      Thanks voor je berichtje. Fijn dat je de operatie achter de rug hebt! Vanaf nu kun je de weg naar boven inslaan. Ik ken meer mensen die, zoals jij het noemt, een 'afdrukplaatje' in de mond hebben. Waarschijnlijk doel je op de wafer. Niets nieuws hoor, maar ik ken er niet heel veel die dat hebben. Tijdens de operatie wordt het wel altijd gebruikt om de perfecte stand te realiseren.

      Rechtop slapen heb ik in de eerste periode ook gedaan. Dit was een stuk prettiger... Ik had een soort bedrekje waardoor ik heerlijk half rechtop kon slapen. Plat slapen wordt in het begin soms afgeraden omdat dit de zwelling kan verergeren. Als je 'rechtop' blijft kan de zwelling zakken. Ik kon in het begin helemaal niet liggend slapen omdat ik dan een enorme druk op mijn kaken/hoofd kreeg, dus ik heb de eerste periode fijn rechtop geslapen.

      Succes en bedankt voor je complimenten!

      Groet,
      Cindy

      Verwijderen
  9. Hoihoi,
    Ook nog even een berichtje van mij hier. Cindy, ik ben je blog zo dankbaar! zo fijn om dit met andere te delen en te 'vergelijken'. Ik zit nu ook in mijn 2e week, dag 8 om precies te zijn. Alhoewel het nu nog niet allemaal soepel gaat, moet ik zeggen dat het nu al een stuk beter gaat dan de eerste week. De eerste week was letterlijk een hel! Ik had nooit verwacht dat het zo zwaar zou zijn en ik heb mij er echt op verkeken. Ik hoop dat ik zoiets niet nog een keer mee hoef te maken...
    Op de mega zwelling na - is wel al wat geslonken maar nog niet genoeg naar mijn zin ;) - gaat het naar omstandigheden redelijk goed. Eten gaat steeds beter, ik start met fruit/drinkontbijt, het is me gelukt om een boterham te eten (gedoopt in de thee) en toetjes tussendoor. Avondeten is nog een beetje aftasten, voornamelijk soep en stampotjes (uit de blender), maar gelukkig valt het eten me niet tegen. Hierdoor heb ik gelukkig ook genoeg energie. De pijn daarentegen valt niet mee. Ik heb inderdaad ook nog de maximale dosis pijnstillers en vooral snachts is het afzien. Ik slaap wel gewoon lekker plat, omdat ik anders helemaal niet in slaap val en mijn nachtrust niet heb,
    Het is heel fijn om per week met jou te kunnen vergelijken Cindy! Net als vandaag, als ik jouw zwelling zie bij dag 8 en dag 13, wat een verschil! Er is voor mij dus ook nog hoop dat het in een paar dagen flink kan afnemen :) Dat houd mij ook weer positief!

    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monique,

      Wat fijn om te horen dat je zoveel aan mijn blog hebt. Dat doet me goed!
      Blijf positief, je herstel kost tijd en er gaan tijden komen dat je geduld op de proef wordt gesteld. Mocht je een keer in een dipje komen, neem dan gewoon even een kijkje op m'n blog. Genoeg berichten die je er misschien weer even uit kunnen trekken.

      Keep it up... Beterschap en een spoedig herstel gewenst!

      Liefs,
      Cindy

      Verwijderen
  10. Echt heel fijn om dit allemaal te lezen ik word vrijdag 10 juni geopereerd aan mijn kaak dan gaan ze aan de rechter kant van mij de kaak verlagen. En aan allebei de kanten de speling van mij kaak afhalen. En mijn gehemelte door snijden want mijn boven kaak is te smal daar krijg ik aan een plaat in . Ik zie er heel erg tegen aan kan nu al snachts niet meer slapen ben. Zo bang voor de opreratie maar als je dit leest helpt het zeker neemt een heel klein beetje angst weg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt heel fijn om dit allemaal te lezen ik word vrijdag 10 juni geopereerd aan mijn kaak dan gaan ze aan de rechter kant van mij de kaak verlagen. En aan allebei de kanten de speling van mij kaak afhalen. En mijn gehemelte door snijden want mijn boven kaak is te smal daar krijg ik aan een plaat in . Ik zie er heel erg tegen aan kan nu al snachts niet meer slapen ben. Zo bang voor de opreratie maar als je dit leest helpt het zeker neemt een heel klein beetje angst weg

    BeantwoordenVerwijderen