maandag 30 april 2012

Operatieverslag 23-04-2012 + week 1 na de operatie

Hallo allemaal,

Hier lig ik dan, gestrekt op de bank met de laptop op schoot. Even afleiding zoeken en dus ga ik maar eens het verslag van de operatie schrijven.

Op 23 april moest ik me om 7.00 uur melden bij Bureau Opname, waarna ik door kon naar de afdeling, 11 Oost. Hier aangekomen moest ik me omkleden en kon ik meteen richting de OK. Het ging allemaal erg snel en voordat ik het wist lag ik in mijn bed en werd ik richting de OK gereden. De spanning en angst werd me even te veel en ik heb heel wat tranen gelaten. Na afscheid te hebben genomen van Archel, kon ik de OK op. Hier heb ik Dr. de Jonge nog even gezien. Hij kwam nog even naar me toe en heeft me gerustgesteld. Ik heb nog gezien dat hij foto's van me aan de muur hing. Verder heb ik een kort praatje gemaakt met de anesthesist, die me probeerde gerust te stellen. Daarna ben ik huilend in slaap gevallen. En zo werd ik 5 uur later ook wakker. Om 12.30 uur kwam ik op de Recovery en was ik behoorlijk in paniek. Pijn had ik geloof ik niet echt. Wel zitten mijn kaken strak op elkaar met elastieken en mijn gezicht is doof vanaf mijn keel tot aan mijn oogleden. Dit is even wennen. Tegen 14.00 uur werd ik terug naar mijn eigen kamer gebracht.

Na de operatie terug op de kamer

Om 14.30 uur kwam Archel aan en niet veel later was mama ook al gearriveerd. Ik spuugde veel bloed met slijm. Het slijm kon ik niet echt verwerken dus ik heb heel wat tissues vol "gekwijld". De zwelling viel nog mee. Van die dag heb ik eigenlijk vrij weinig meegekregen. Ik wist dat mama en Archel waren geweest, maar verder? Ja, ik had onwijs pijn aan mijn linkeroog. Er was wat jodium in gekomen en dat prikte als een gek. Om 20.45 uur die avond voelde ik een hand op mijn been. Ik probeerde mijn ogen te openen en wat zag ik... Dr. de Jonge stond aan mijn bed. Hij wilde me nog even zien en vertelde me dat alles goed was gegaan, dat ik goed moest blijven koelen en dat ik een beetje rechtop moest blijven slapen. Daarna ging hij weer en kon ik slapen. Van slapen is er echter niet veel terecht gekomen. Mijn kamer lag recht tegenover de drukke receptie, de pijn kwam opzetten, mijn oog deed pijn en ik maakte me druk om de katheter, die er de volgende ochtend uit zou gaan. De zuster van de nachtdienst was echt lief en stelde me gerust. Ze is die nacht wel 5x op de kamer geweest en alle keren was ik wakker.

Dinsdagochtend om 6.00 uur werd de katheter eruit gehaald. Het brandde een beetje, maar verder heb ik weinig gevoeld. Gelukkig!! Regelmatig kreeg ik zetpillen tegen de pijn en misselijkheid. De antibiotica moest ik oraal innemen. Best moeilijk, aangezien ik alleen door een rietje kan drinken en het rietje niet eens tussen de voortanden past. Die moest ik ergens tussen de kiezen duwen. Net zoals met de pil trouwens, echt moeilijk, maar het lukt wel.

Dag 1

Rond 10.45 uur kwam tante Marjan op bezoek. Die is ongeveer een uur geweest. Hartstikke fijn, gezelschap, maar aan de andere kant: ik was ontzettend moe en viel soms bijna in slaap. Het infuus werd er inmiddels ook uit gehaald. Daarna is Michelle nog een half uurtje geweest. Toen Michelle naar huis ging werd ik geroepen om naar de poli te gaan. Potverdorie, hoe voor schut. Ik heb mijn badjas aangetrokken, ik werd in een rolstoel gezet en richting de kaakchirurg gereden. Ik voelde me misselijk en moe, maar dit moest even. Er werd een röntgenfoto gemaakt om te kijken of de plaatjes en pinnen er goed in zitten. Dr. de Jonge was tevreden en de mondhygiënist heeft de mond een beetje gereinigd. Zelf is dit erg moeilijk. Ik heb wel mondspoelmiddel, maar hiermee krijg je natuurlijk niet alles schoon. Daarna weer snel naar mijn eigen kamer, waar ik weer lekker in bed kon liggen. 's Middags zijn Archel, Arlette en Juraisa geweest. 's Avonds is Archel nog even teruggekomen. Ik had nog altijd niets gegeten, alleen ranja gedronken. Ik hoopte dat ik die avond beter zou slapen, maar het tegendeel was waar. Helaas, geen nachtrust, maar wel kort "gepraat" met de nachtzuster.

De volgende ochtend moest ik weer naar de kaakchirurg. Alles werd weer schoongemaakt. Hij heeft mijn tanden bekeken. Toen zag ik ook dat hij een tandvleescorrectie heeft uitgevoerd. Mijn tanden staan perfect recht en mijn tandvlees ziet er super uit, yes!
Toen gaf Dr. de Jonge me een keuze: "als je je goed voelt, mag je vandaag van mij naar huis. Zo niet, dan blijf je nog een nachtje." Nou, ik voelde me echt niet goed, maar ik had écht geen zin om nog een nacht te blijven, tegenover die drukke receptie. En dus besloot ik te zeggen dat ik wel naar huis wilde. Achteraf heb ik hier een beetje spijt van gehad, omdat ze in het ziekenhuis toch alles bij de hand hebben om de juiste zorg te bieden.

Dag 2
's Middags kwam Archel me ophalen en gingen we samen naar huis. Vanaf woensdagmiddag lig ik afwisselend op de bank/in bed.
Ik ben geen kleinzerig persoon, maar ik heb veel pijn. Archel heeft afgelopen vrijdag zwaardere pijnmedicatie gehaald. Hier word ik misselijk van, maar ik ben liever misselijk dan dat ik zoveel pijn heb!
Verder ben ik erg moe en suf. Slapen lukt niet echt. Ik zie 's nachts vaak ieder uur van de klok.
Het eten gaat tot nu toe alleen door een rietje. Ik krijg alleen fruitsap, dunne pap en soep naar binnen. Mijn gezicht is nog steeds helemaal doof.
Over 7 weken ben ik als het goed is van de strakke elastieken af. Wat verheug ik me daarop!!
De zwelling is al een heel stuk minder. De blauwe plekken zijn geel geworden. Zelfs mijn hele nek is geel. Ik gebruik een paar keer per dag nertsolie tegen de blauwe plekken. Dit werkt prima.

Dag 3, weer thuis
Dag 6 na de operatie, blauwe plekken zijn geel geworden
Gisteravond heeft Archel nog naar Nightcare gebeld. Ik kreeg weinig lucht meer en het leek of iemand mijn luchtpijp dicht kneep. Verder had ik erge keelpijn en pijn op de longen. Ik raakte niet in paniek, maar het was wel eng. De vrouw van Nightcare wilde me wel langs hebben, maar uiteindelijk ben ik thuis gebleven en hebben we de afspraak gemaakt dat als het erger zou worden, ik dan zou komen. Het is niet weg, maar het is minder erg dan gisteravond.

Morgenmiddag om 14.00 uur moet ik terug naar het ziekenhuis. Eens kijken wat ze te zeggen hebben.
Ik zal ongetwijfeld veel dingen in mijn verhaal vergeten zijn, maar voor nu vind ik het genoeg... ik ga proberen een dutje te doen.

Bedankt voor het lezen en tot een volgende keer!

Liefs,

Cindy

10 opmerkingen:

  1. hoi cindy.heb net je verslag gelezen.je ziet er al veel beter uit dan een week geleden.want van de eerste foto schrok ik een beetje.maar gelukkig zie ik nu weer een stoere cindy in je foto.wat ben ik zo trots op jouw meid,dat je dit allemaal maar doet.ik heb nu echt besloten mocht ik het eens nodig hebben om zo iets te moeten laten doen zal het dus niet gebeuren.meid nogmaals petje af voor je.we komen zaterdag die kant op en dan hoop ik dat je eens goed hebt kunnen bij slapen.en ik ga iets voor je meenemen dat heb je wel verdient.groetjes uit leveroy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cindy,

    Afgelopen maandag ben ik ook geopereerd aan mijn boven en onderkaak. Heb eigenlijk exact dezelfde operatie ondergaan als jij destijds. Ik ben echt blij met deze blog. Niet alleen als vergelijking met hoe het bij mij gaat (heb ook echt veel pijn, vooral aan mijn bovenkaak), maar ook wat het resultaat kan worden. Dus bedankt voor de uitgebreide beschrijving en je updates tot vandaag de dag. Ik heb er echt veel aan.

    Groetjes, Josje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Josje,

      Dankjewel voor je berichtje. Super om te lezen dat je iets aan mijn blog hebt. Daar doe ik het uiteindelijk ook voor, he.. :)

      Wat dapper dat ook jij het traject bent ingestapt en dat je de kaakoperatie nu achter de rug hebt. Het zal nog vaak 'doorzetten' zijn, maar denk inderdaad aan de resultaten die je in het verschiet hebt liggen... Daar doe je het allemaal voor!!

      Als je nog vragen hebt, mag je die altijd aan mij stellen.

      Beterschap en houd de moed erin!

      Liefs,

      Cindy

      Verwijderen
  3. hoi Cindy, 10 juni 2014 ben ik aan beide kaken geopereerd. Ik had een heel bericht in een eerder log (begonnen bij het begin) maar die was opeens weg toen ik hem plaatste (Google). Vreemd maar ik had geen zin opnieuw het verhaal te doen...

    Jouw CT scan klopte niet, bij mij ook niet, bij de operatie bleek dat de kanteling 5 ipv 2 mm moest... Mijn onderkaak is naar achteren (4mm) en bovenkaak naar voren (3mm) gegaan, andersom als bij jou dus. Er is bot van linksonder naar rechtsboven geplaats (6-7mm) en dus geleveld linksonder 5 mm. Mijn gezicht is minder gezwollen (geweest) en tot nu 10 dg na de ok.

    Geel herken ik ja.. en blauwe plekken die nu pas opkomen op de gekste plekken. Oplosbare hechtingen zijn vandaag verwijderd, nu zag ik dus pas de arts weer. Ik ben 14 mnd aan de beugel, n dat op mijn 46e begonnen en nu ben ik dus 47... Maar ach tegenwoordig zie je het wel vaker. Keus had ik niet. Bij niks doen, zou ik op den duur tandloos door het leven moeten. Ik heb een neuropathie/spierziekte en darmstoma en maagproblemen, 3 redenen dat ik moet kunnen kauwen! (Ik ben rolstoeler) Mijn leven al veel ziekenhuis en fysio, deze operatie was mijn 37e operatie!
    Als ik nu veel blogs lees, nu pas achteraf trouwens, vooraf niet veel info gezocht, ik was ook heel bang... lichaam en operaties, ja eng en ik heb dus veel meegemaakt maar je gezicht!!! Nu ga ik een beetje meer de goede kant op gelukkig, maar gisteren kon ik nog echt niet zeggen wat ik nu vond, ja pijn, pijn en druk op mijn hoofd, ogen, kaken, alles...
    Ik ben op di 10-6 geopereerd en do 12-6 naar huis gegaan, ik lag ver van huis, dus zag alleen mijn man, uur en kwartier rijden naar Brugge (B) vanaf Zeeland...

    De orthodontiste mag ik pas 6 wk na de operatie weer heen. Ik zal ook nog een half jaar beugelen.
    Wat fijn dat je gebit gereinigd wordt, mijne is ook slecht ppoetsbaar nu met alle wonden. Hier is alles apart, ziekenhuis Brugge, poli in Zeeuws-Vl, maar wel 45 min van huis in een ziekenhuis, de orthodontist zit in wel eigen woonplaats. Pré operatief moest ik zelf regelen, was ik niet gewend. Heb ik vandaag ook gezegd te kort dag voor hemelvaart en alles dicht. Ik had de work-up (27 mei 201) gehad, dat is toen de metingen en de scans en foto's werden gemaakt (zonder anesthistbezoek ed) daarna allerlei papieren gehad om 'even' te regelen.... Bloed prikken, hartfilmpje, longfoto, fysio, gezichts- koelmasker bij uitleen huren etc. Te veel dus in 1 week.
    Bij jou is alles meer op 1 plek met je lieve arts en alles er omheen, of lees ik dat verkeerd?
    Ik heb ook veel foto's gemaakt, net als jij ook van de onderzoeken en schedel die men liet zien.
    Kijken of ik een blog kan maken, lijkt me erg gaaf, was ik ook van plan, maar vanwege de pijn en ziek voelen wat tegen viel dus, is het er nog niet van gekomen.

    Hartelijk bedankt voor je blog, fijn te lezen dat ik niet de enige ben haha, nou wist ik dat ook wel hoor! ;)

    p.s. waarvoor was die neusoperatie? en wat is er mis met je wangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch mijn hele verhaal gedaan... ;) Ik ga je blog verder lezen hoor....

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Cindy, een tijdje geleden ben ik begonnen met het lezen blog, omdat ik ook een kaakoperatie (en tevens een kincorrectie) zou krijgen.

    Gisteren ben ik geopereerd in Zoetermeer. Alles is gelukkig goed gegaan, maar het valt niet mee zeg. Er werd me verteld, dat de meesten niet veel pijn ervaren, maar daar ik niet bij ��. Wat een ellende zeg! Maar er blijven positief en binnen kort zal het Veel minder zijn!

    Ik wil je bedanken voor je leuke blog en het is fijn om mee te lezen/kijken bij iemand die het ook heeft ervaren.

    Ik hoop dat het bij mij net zo mooi wordt als bij jou....vandaag is de zwelling op zijn top, dus ik moet nog even geduld hebben ��.

    Groetjes, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carmela,

      Bedankt voor je reactie. Wat een narigheid, hè. Gaat het nu wat beter met me? Hopelijk verloopt je herstel voorspoedig.

      Fijn om te horen dat je iets aan mijn blog hebt. Daar doe ik het tenslotte voor.

      Ik wens je een goed herstel.

      Groet,
      Cindy

      Verwijderen
  6. Hey cindy mag ik vragen hoelang je last hebt gehad van bloed en slijm vorming in de keel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey cindy mag ik vragen hoelang je last hebt gehad van bloed en slijm vorming in de keel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Cindy, ik weet niet of je na meer dan 11 jaar de reacties nog leest, maar wat is die pleister tussen je ogen? Ik ben woensdag geopereerd en heb dat ook, maar kan het niet plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen